Děkujeme za pochopení.
J83i28ř88í 97S22c72h34m76i88d48t
Nejsem právník, natož ústavní a ani jazykozpytec, ale osobně si myslím, že není vůbec důležité, jaká slova jsou použitá, ale je důležité jednat v duchu zákona, vím že je to docela vágní formulace, ale je velice důležitá, bych řekl přímo nejdůležitější co se týká ústavy, jednat v duchu ústavy a od toho je právě US, aby v případě potřeby upřesnil co je tím duchem myšleno.
Tady je třeba vzít i v potaz prezidentský slib a ten jaksi říká, že je třeba jednat pro blaho země a pokud daný člověk na ministra jaksi budí u prezidenta dojem, že by s tím blahem mohl být problém, tak by jeho jmenováním vlastně porušil prezidentský slib atd. takže těch právních problémů je zde více, pak je třeba se totiž ptát, co má vyšší právní sílu, zda slib nebo ustanovení o jmenování ministra. Jsou to podobné střety, kdy si koaliční partneři dají do své smlouvy něco, co jaksi oklešťuje ústavní povinnost premiéra, což je jaksi také protiústavní a tak, jak zní nynější koaliční smlouva ANO a ČSSD, tak tam bychom těch neústavních nebo protiústavních článků našli hned několik. Stejný problém je vyžadování stranické disciplíny při hlasování v PS, což je opět protiústavní a jde to proti slibu poslance.
M40a80r97i44e 83J98a78n59d67o63v90á
Myslíte ten prezidentský slib, při kterém prezident nepoložil ruku na Ústavu?
O51d32s71t62r16a11n92ě74n84ý 29U22ž87i46v71a90t25e15l
P20e73t30r 46Č71e66j75k59a
Pro mě ten NÁVRH právě znamená, možnost jednání o NÁVRHU premiéra. Když vám manželka navrhne, abyste šli večer do kina na romantický film, které nesnášíte, taky je to pouze návrh, jehož závaznost není absolutní.
R87o20s57t11i31s65l57a88v 36C41a94h26a
A kdyz uz resite nuance jazyka.
"na navrh premiera"
Rec je tedy o JEDINEM navrhu, tj. nema jich byt vice, jako to treba bylo v pripade (ne)jmenovani Pocheho. Ted z toho vybruslili tak, ze Smarda sam odstoupil. Ale kdyby neodstoupil, tak by pripadny dalsi Babisuv navrh na MK byl proti bvyse uvedene vete.
M44i16r70o40s12l13a29v 27G92r61u71n91e82r
Návrh je něco, už z podstaty, co se posuzuje, a to tím, komu je návrh předložen. Návrhu se pak bud ́vyhoví nebo se požádá o jeho změnu.
R73o48s92t42i53s79l64a95v 13C27a90h45a
Srovnavat Havla a Klause se Zemanem NELZE. Ti prvni dva totiz VZDY jemnovali navrzeneho cloveka, pres obcasne vyhrady. Zeman to neudelal a to jiz podruhe.
To nemluve o tom, ze dopustil neustavni stav, kdy ministerstvo kultury NIKDO neridi.
P72e63t62r 64Č97e19j39k94a
Ocituju čistokrevného koncentrovaného Klause teď pár dní starého:
"Byla tady porušována ústava v posledních dnech?"
"Ne, nevěřím tomu. Opravdu, nikdo jiný v téhle zemi nemá tolik zkušeností s ústavou jako já za těch 30 let."
J98a69r14o12s88l44a67v 46L57i65m36a
Pane Grunere i pane Cejko. Pro oba otazka, experty na vyklad ceske ustavy, o problemu, ktery jsem objevil v nasi ustave. Je to jen otazka, proc tuto vyjimku nase ustava ma a druhe ustavy ji definitivne zamitaji. Toto jsem napsal pod jiny clanek. Rad budu vedet vasi uvahu o tomto problemu.
.Jedna skutecnost v nasi ustave se mi zda byt nedemokraticka. Podle pravidel vyssi demokratice sestavy, jmenovani nemuze byt provedeno dvema ciniteli (jeden navrhne a druhy jmenuje) ze stejne skupiny statni moci
Pri navrhu ministra kultury premierem, prezident by nemel mit moc tohoto ministra jmenovat. Protoze oba, prezident i premier jsou zastupci v moci vykone!!!
Znam historii, z ceho nase ustava vzesla. Prezident je nahrazka monarchy v ustavnim usporadani monarchie. Monarcha byl ctvrta moc, moc definitivni. Zda se, ze nekdo tento krok prehledl.
Prispevek je i pro ctenare. Osobne nazyvam tuto skutecnost naruseni vyssi demokraticke praxe.
Stejna otazka nepresnosti v nasi ustave, je rozdeleni moci v nasi politicke sestave. Je narusena moznosti ministru v cele s premierem, byt cleny Snemovny a mit pravo volby!!!! Moc vykona se stretava z moci zakonodarnou.. Rozdeleni moci postavene na hlavu.
P47e64t28r 57Č26e63j55k81a
Nesouhlasím - demokracie obecně je založena na dělbě moci, ale nikoliv nezbytně jenom mezi různými kategoriemi mocí..... tzn. i dělba moci uvnitř jednoho druhu moci je žádoucí a posiluje demokratickou podstatu rozhodování.
Členové vlády ve sněmovně - myslím, že jsme to už diskutovali. Má to své klady, má to své zápory. Klad spočívá podle mě v tom, že se tím posiluje podstata volby do poslanecké sněmovny - když volíte sněmovnu, tak ano, sice volíte 200 zákonodárců, ale všichni víme, že lidi chodí volit do sněmovny ne proto, aby nějak vypadala sněmovna, ale proto, aby přeneseně nějak vypadalo složení vlády.
M61i40r29o41s88l79a94v 38G49r66u62n94e52r
Proste ÚS si mysli, ze je od toho, aby překračoval smysl slov. Už mne takové a podivné žvanění nebavi, paní
B41ě95l83a 13H44o90r53á19k21o27v47á
Jestli do jmenování nemá prezident co kafrat, tak ať si je jmenuje premiér sám na svůj návrh a je.
R46o89s53t80i54s16l45a11v 51C36a77h64a
Jak jiz bylo receno, prezident ma ceremonialni roli....
J78a38n 25B32u93r15d28a
Ach jo. Ne nadarmo se tady pro takovéhle úvahy používá termín "inženýrský výklad práva."
Jak opakovaně píše ÚS: " jazykový výklad představuje pouze prvotní přiblížení se k aplikované právní normě. Je pouze východiskem pro objasnění a ujasnění si jejího smyslu a účelu (k čemuž slouží i řada dalších postupů, jako logický a systematický výklad, výklad e ratione legis atd.). Mechanická aplikace abstrahující, resp. neuvědomující si, a to buď úmyslně, nebo v důsledku nevzdělanosti, smysl a účel právní normy, činí z práva nástroj odcizení a absurdity ..."
M79i94r70o83s16l68a43v 53G81r72u12n72e49r
Jan Burda: Pane Burdo, to ze ústavní právníci si osobuji tvrdit, ze ti kteří si mysli, ze zákony znamenají to, co je v nich napsáno, jsou hlupáci, jsou 1) drzí 2) hodni sesazení
K23a81r94l97a 35L24o83h43e31r60o52v25a
Já bych byla nejraději, kdyby nejmenoval na návrh ani nejmenoval navrženého. Protože ad/ a je to to samé, ad/ b řešíte nesmysly ad/ c modlete se, ať tuhle větu slyšíme co nejméně. Vy máte ale starosti o půlnoci..
M62i41r15o74s29l67a58v 13G92r46u52n74e16r
Když tak rozlišuje aspoň to, ze o půlnoci jste to sice četla, což vsak neznamená, ze jsem to o půlnoci psal...
E21d20v61a62r38d 48N63i37c50h96t43b27u95r79g31e83r
Já jsem toho názoru, že ústava, zákony, vyhlášky apod. nejsou, resp. nemají být prostorem pro luštění slovních hříček. Smysl formulace, že president jmenuje na návrh, je, že president jmenuje.
P58e43t28r 67Č52e36j38k78a
Já tu vždycky budu zmiňovat tyhle dva odstavce:
Prezident republiky
a) jmenuje a odvolává předsedu a další členy vlády a přijímá jejich demisi, odvolává vládu a přijímá její demisi,
(...) g) odpouští a zmírňuje tresty uložené soudem a zahlazuje odsouzení,
Podle vás (pokud se budeme držet této logiky) je prezident povinen odpouštět a zmírňovat tresty a zahlazovat odsouzení - tedy pokud někdo požádá prezidenta o milost, je prezident povinen mu vyhovět.... ústava přece neříká "odpouští nebo neodpouští, zmírňuje nebo nezmírňuje, zahlazuje nebo ponechává"..... tzn prezident může jenom odpustit, nebo zmírnit trest, nebo zahladit odsouzení. A nebo, že by to bylo jinak?
- Počet článků 44
- Celková karma 38,50
- Průměrná čtenost 5159x