Miroslav Gruner

Ekolog: "Sršni mají méně jedu než včely." - Lékař: "Jestli vás kousne znova, musíte do nemocnice."

22. 08. 2015 19:10:59
Deratizérka: "Ten veliký otok po kousnutí sršně není vyvolán jedem, toho mají opravdu méně než včely, ale přírodními enzymy, které vylučují do rány a ty rozkládají tkáň napadeného." Někdy až ke smrti.

Informace, že sršeň vypustí do rány oběti méně jedu než včely, protože sršeň prý menším množstvím jedu než včela disponuje, se periodicky objevuje v tisku jako podpůrný argument na ochranu sršních hnízd. Myslím si o tom, že je to typický projev novinářské polovičatosti, v daném případě zcela nevědomé. Pisálci jsou tak zneužíváni pro cíle lhářů.

Podstatné je, že sršeň sice vypustí do rány méně jedu, čili vás neotráví jedem, ale zároveň z něho do těla napadeného je vyloučen přírodní enzym, snad na bázi jakýchsi pryskyřic, který začne poměrně rychle rozkládat tkáň napadeného (jde-li třeba o myš tak oběti) a ta záhy chcípne, jde-li o člověka a více kousnutí tak případně umře. Tvrzení, že sršeň má méně jedu než včela je tedy tím, jak je zavádějící, vyloženě nebezpečné. Dnes mi sršni pokousali natěrače střechy na chalupě. Rychlá záchranka mu nasadila jen prášky, ale varovala ho před dalším pokousáním.

Letošní přemnožení sršňů a vos je dáno pro ně ideálním počasím pro množení. Když se řekne sršeň, vybavuje se mi příhoda jak uklízím na zahradě matrace z lehátek, pravda byla tam přes celé jaro a zahrada byla neužívána. Ouha, následující chvíle po zvednutí jedné z matrací byly dramatické... Roj sršáňů, které si v jednom z polštářků udělaly hnízdečko mne pronásledoval a nebýt toho, že jsem na útěku skočil z terasy dolů, takže mne přeletěly, schytal bych určitě víc než ty tři kousance. Lékař v nemocnici, když jsem do čtvrt hodiny přijel, okamžitě nasadil kalciovku a nahlas rozvažoval, zda bude schopen sám perforovat moje hrdlo za účelem intubace. Něco takové se mi po třech žihadlech daleko méně jedovatých včel ještě nestalo...

Když se necháme řečmi ekologů o mírumilovné povaze sršní a jejich nízké jedovatosti ukolébat, budou údajně mírumilovní sršni bránit stále více stále větších hnízd, a tak bude stále těžší svobodně se pohybovat vlastně kdekoli. Životní prostor člověka se zmenší. A to k tomu ještě přibydou vlci, divocí koně, medvědi a kdo ví co ještě.

Inu sršáni jsou zcela mírumilovní a v podstatě nejedovatí, jen si brání svá hnízda na vašem domě. Jsou přátelští tak jako všichni imigranti.

Autor: Miroslav Gruner | karma: 31.37 | přečteno: 1795 ×
Poslední články autora